Traditional games: contribution to socio-cultural development in rural educational contexts
Juegos tradicionales: aportes al desarrollo sociocultural en contextos educativos rurales
Main Article Content
Abstract
Introduction: Traditional games are constituted as playful expressions that are part of the cultural heritage of the regions and allow the identification of customs and traditions. These recreational practices, also strengthen cultural identity, favor social skills and stimulate learning processes in educational contexts, thanks to their pedagogical value. Objective: Establish the contribution of the traditional games of the local environment, to the sociocultural development of the students of the Ignacio Gil Sanabria Siachoque Technical Educational Institution - Eighth grade pilot study. Methodology: The study corresponds to a qualitative approach, framed within a hermeneutical paradigm, which validates the application of an action research model, and some instruments of social cartography. In the first phase, the characterization of the traditional games was carried out, using the semi-structured interview and the cartography of the traditional games. Then the intervention proposal was built, where "memory workshops" were developed, which allow the social construction of knowledge, favoring the exchange and transfer of knowledge around traditional games. Results: Through the exchange of knowledge, a product of social interaction, it is possible to expand the knowledge and perceptions of students towards traditional games, turning them into a resource that stimulates the sociocultural development of the school population. Conclusion: Social interaction represents a fundamental factor not only for the construction of knowledge in this case of the traditional game, but also to guarantee the survival of these practices, which are constituted as an element of the cultural heritage and ludic heritage of the region.
Keywords:
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Universidad de Ciencias Aplicadas UDCA
- Publisher
- Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales U.D.C.A
Article Details
References (SEE)
BARRETO, M.A.; RODRÍGUEZ, L.M. 2018. los juegos tradicionales en la escuela: influencia en la construcción de identidad cultural. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. 104p.
BLASCO, J.; PÉREZ, J. 2003. Metodologías de la investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: Ampliando horizontes. Editorial Club Universitario. 309p.
CAILLOIS, R. 1986. Los juegos y los hombres, la máscara y el vértigo. Fondo de Cultura Económica. 331p.
CANTOR, C.E.; PALENCIA, C.M. 2017. Propuesta didáctica basada en los juegos tradicionales para fortalecer las habilidades sociales de los estudiantes de grado tercero del colegio universidad libre en la clase de educación física. Universidad libre. 111p.
GUERRA GARCÍA, J. 2020. El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores.
https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2033
HUIZINGA, J. 2007. Homo Ludens. S.L. fondo de cultura economica de España. 244p.
LEIVAS, M.; ARISTIZABAL, A.; MENDOZA, M. 2017. Del cuerpo a la ciudad: repensando nuestros territorios desde la investigación colectiva con cartorafía social. Kult-Ur. 4:169–190.
https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2017.4.8.6
MORENO BAÑOL, G. 2008. Juego tradicional Colombiano: una expresión lúdica y cultural para el desarrollo humano. Educación Física y Deporte. 27(2):93–99.
REYES, F. 2015. Teoria Sociocultural de de Lev Vigotsky. Disponible desde Internet en: https://es.slideshare.net/FernandaReyes12/teora-sociocultural-de-vigotsky-51305180?from_action=save
SAMACÁ, I. 2019. Lineamiento generales - Instrucciones de presentación de trabajos de grado. Universidad Nueva Granada.
TRIGUEROS, C. 2000. Nuevos significados del juego tradicional en el desarrollo curricular de la educación física en centros de educación primaria de Granada. Universidad de Granada. 683p.
VYGOTSKY, L.S. 1978. The development of higher psychological processes. Harvard University Press. 118p.