Affective and cognitive attributes to wildlife and its relationship with sociodemographic factors in the rural population
Atributos afectivos y cognitivos hacia la fauna silvestre y su relación con factores sociodemográficos en población rural
Main Article Content
Abstract
The possible associations between sociodemographic factors and the degree of environmental awareness, expressed in terms of a subset of affective and cognitive attributes, can determine the incidence of environmental education programs in rural areas on the perception of various environmental problems of a local nature, as well as the position adopted towards the conservation of wild fauna. In the study area, effects on the environment, illegal hunting, mining, deforestation, burning and contamination by residues were observed. Therefore, it was important to know the level of environmental awareness of the people involved in these programs. In addition, this type of study is very important in the country since it contributes to research on the level of environmental awareness, so it is relevant to inquire about this aspect. A sample of 152 inhabitants was taken from the 15 communities in the Manso transfer area, Caldas-Colombia, to which face-to-face surveys were applied. For statistical analysis, independence tests and Multiple Correspondence Analysis were used. Within the affective attributes, it was possible to identify an association between land ownership, permanence in the area and belonging to different organizations of an associative nature with an increase in the indicator used to demonstrate environmental awareness. The study carried out exposes the treatment of empirical information that accounts for the progress made in Environmental Education programs carried out among residents of rural areas, as well as its relationship with certain pro-environmental behaviors.
Keywords:
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Universidad de Ciencias Aplicadas UDCA
- Publisher
- Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales U.D.C.A
Article Details
References (SEE)
ÁLVAREZ, P.; VEGA, P. 2009. Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica. (España). 14(2):245-260.
AZNAR, J.; GUIJARRO, F. 2012. Nuevos métodos de valoración: modelos multicriterio, 2ª Edición. Editorial Universidad Politécnica de Valencia. (España). p.33-34.
BERENGUER SANTIAGO, J.; CORRALIZA, J.A. 1998. Estructura de las actitudes ambientales: ¿orientación general o especialización actitudinal? Revista de Psicología Social (España). 13(3):399-406.
CALIXTO FLORES, R. 2012. investigación en educación ambiental. RMIE. (México). 17(55):1019-1033.
CHULIÁ RODRIGO, E. 1995. La conciencia ambiental de los españoles en los noventa. ASP Research Paper. (España). 12(a):4-5.
CRUZ, M.F.; SOTO TRONCOSO, L. 2016. Valoración actitudinal frente a temas ambientales. Revista Luna Azul. 43:448-467.
GEORGE, D.; MALLERY, P. 1999. SPSS For Windows Step-By-Step Guide: A simple guide and reference. Cuarta edición. Allyn and Bacon (Massachusetts). p.432.
GIFFORD, R.; NILSSON, A. 2014. Personal and social factors that influence pro-environmental concern and behavior: a review. Int. J. Psychol. (Canada). 49:141-157.
https://doi.org/10.1002/ijop.12034
GÓMEZ BENITO, C.; NOYA, F.J.; PANIAGUA, A. 1999. Actitudes y comportamientos hacia el medio ambiente en España. Centro de Investigaciones Sociológicas. 2(14):245-260.
GONZÁLEZ NAVARRO, M.G.; MARCHANT SAN MARTÍN, M.E.; RUÍZ RODRÍGUEZ, V.H.; NAVARRO SALDAÑA, G. 2017. Desarrollo de la dimensión afectiva de las competencias genéricas por medio del uso de la reflexión. Educación, (Costa Rica). 26(51):35-54.
https://doi.org/10.18800/educacion.201702.002
HAIR, J.; ANDERSON, R.; TATHAN, R.; BLACK, W. 1999. Análisis multivariante, 5ª edición, Ed. Prentice Hall Iberia, Madrid, (España). p.814.
HEMAYATKHAH, M.; RAHMANIAN, V.; MANSOORIAN, E. 2018. Evaluating the level of environmental behaviors among students at Jahrom University of medical sciences/ 2016-2017. J. Environ. Health Sustain. Dev. (Irán). 3(3):567-77.
HINES, J.M.; HUNGERFORD, H.R.; TOMERA, A.N. 1987. Analysis and synthesis of research on responsible environmental behavior: a meta-analysis. The Journal of Environmental Education (Estados Unidos). 8(2):1-8.
http://dx.doi.org/10.1080/00958964.1987.9943482
HOLDRIDGE, L.R. 1982. Ecología basada en zonas de vida. 1a. ed. IICA. San José, (Costa Rica). 216p.
IBÁÑEZ, M.E.; MUSITU FERRER, D.; AMADOR MUÑOZ, L.V.; MATEOS CLAROS, F.; OLMEDO RUÍZ, F.J. 2020. University as Change Manager of Attitudes towards Environment (The Importance of Environmental Education). Sustainability. (Suiza). 12(11).
https://doi.org/10.3390/su12114568
JIMÉNEZ, M.; LAFUENTE, M. 2006. La operacionalización del concepto de conciencia ambiental en las encuestas. La experiencia del Ecobarómetro andaluz. En: Castro, R. (ed.). Persona, Sociedad y Medio Ambiente. Junta de Andalucía (España). p.121-150.
LEFF, E. 2004. Racionalidad ambiental y diálogo de saberes. Polis Revista Latinoamericana. 7.
LYONS, E.; BREAKWELL, G.M. 1994. Factors predicting environmental concern and indifference in 13 to 16 years olds. Environment and behavior (Inglaterra). 2(26):223-238.
https://doi.org/10.1177/001391659402600205
MEJÍA MADERO, M.B. 2020. Relación entre conciencia ambiental y el comportamiento ecológico. Centro Sur (Perú). 4(2):74-85.
MOSTAGHNI, A.; FARASATKHAH, M.; MIZBAN, P. 2021. In the quest of a model to improve the concept of place attachment case de study: the university of art. Bagh-e nazazr. (Estados Unidos). 18(101):5-26.
http://doi.org/10.22034/bagh.2021.247858.4678
MUSITU-FERRER, D.; IBÁÑEZ, M.E.; LEÓN-MORENO, C.; CALLEJAS JERÓNIMO, J.E.; AMADOR-MUÑOZ, L.V. 2020. Fiabilidad y validez de la escala de actitudes hacia el medio ambiente natural para adolescentes (Aman-a). Revista de Humanidades (España). 39:247-270.
https://doi.org/10.5944/rdh.39.2020.25471
PASEK DE PINTO, E. 2004. Hacia una conciencia ambiental. Educere (Venezuela). 24(8):34-40.
PRADA RODRÍGUEZ, E.A. 2013. Conciencia, concientización y educación ambiental: conceptos y relaciones. Revista Temas (Colombia). 7(2013):231-244.
https://doi.org/10.15332/rt.v0i7.585
QUEZADA ORTEGA, M.J. 2007. Migración, arraigo y apropiación del espacio en la recomposición de identidades socioterritoriales. Cultura y representaciones sociales (México). 2(3):35-67.
SHEDLOVSKA, M. 2013. The conceptual model for environmental consciousness measurement. Economics & Sociology (Polonia). 6(1):78-88.
STERN, P.C. 2000. New Environmental Theories: Toward a coherent theory on environmentally significant behavior. J. Social Issues. (New York). 56(3):407-424.
https://doi.org/10.1111/0022-4537.00175
VINCES CENTENO, M.R.; MILÁN, M.R.; MUÑOZ CAMPOS, M.R. 2018. Estrategia de Educación Ambiental no Formal: contribución al cumplimiento de la Responsabilidad Socio Ambiental de la Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 6(3):1-14.