Environmental education mediated from socio-cultural ecologies for the approach to territory in school contexts
Educación ambiental mediada desde las ecologías sociocuturales para el abordaje del territorio en contextos escolares
Main Article Content
Abstract
From the perspective of socio-cultural ecologies as an emerging interdisciplinary field, environmental education can be enriched in an alternative and complementary way since they allow a comprehensive approach to the dynamics of human occupation and transformations in a specific territory from a historical perspective, political and socio-cultural. This research was carried out in the territorial context of the Quindío River basin in central-western Colombia, with the participation of 144 students and 40 teachers from four public educational institutions. The methodology was a qualitative approach, where a questionnaire-type survey with open questions was used as an instrument for collecting and analyzing information to investigate socio-environmental, historical, and landscape aspects of the territorial context of said basin. The results revealed that students and teachers, in general, are unaware of the historical processes of human occupation of the region; Concerning the main changes perceived in the landscape, the students pointed out the increase in urbanizations, the decrease in green areas, and pollution; while teachers expressed changes in land use, urban growth, and development based on tourism. Undoubtedly, these findings are important as a reading of the territory to be considered in the praxis of environmental education in educational institutions.
Keywords:
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Universidad de Ciencias Aplicadas UDCA
- Publisher
- Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales U.D.C.A
Article Details
References (SEE)
ALIMONDA, H. 2015. Ecología política latinoamericana y pensamiento crítico: vanguardias arraigadas. Desenvolvimento e Meio Ambiente. 35:161-168.
https://doi.org/10.5380/dma.v35i0.44557 DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v35i0.44557
BARROS, A.T. 2013. O ambientalismo como interdisciplina sociocultural e pensamento complexo. Revista São Paulo em Perspectiva. 44:63-91.
BERMÚDEZ GUERRERO, O.M. 2003. Cultura y Ambiente. La educación ambiental, contexto y perspectivas. IDEA-Universidad Nacional de Colombia (Colombia). 156p.
BOFF, L. 2002. El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la tierra. Editorial trotta. 160p.
BOFF, L. 2011. Ecología: Grito de la tierra, grito de los pobres. Quinta edición. Editorial Trotta. 288p.
BUSTAMANTE, C.A.; GARCÍA, P.L.; MONSALVE, E.A. 2007. Los caudales ecológicos: herramienta fundamental en la gestión integral de las fuentes hídricas del Quindío. Revista de Investigaciones Universidad del Quindío. 17:205-221.
CORPORACIÓN AUTÓNOMA REGIONAL DEL QUINDÍO, CRQ. 2011. Plan de Manejo Subcuenca del río Quindío. (Armenia-Quindío, Colombia). 238p.
DICHDJI, A. 2017. Naturaleza y cultura: diálogos interdisciplinarios entre la historia ambiental y la antropología. Luna Azul. 44:277-293.
https://doi.org/10.17151/luaz.2017.44.17 DOI: https://doi.org/10.17151/luaz.2017.44.17
ESCOBAR, A. 2014. Sentipensar con la tierra. Nuevas lecturas sobre el desarrollo, territorio y diferencia. Ediciones UNALA. 184p.
FISCHER, B.; TURNER, K.; MORLING, P. 2009. Defining and classifying ecosystem services for decision making. Ecological economics. 68(3):643-653.
https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2008.09.014 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2008.09.014
GALLINI, E. 2009. Historia, ambiente, política: el camino de la historia ambiental en América Latina. Nómadas (Col). 30:92-102.
GARCÍA REINOSO, P.L.; MONSALVE DURANGO, E.A.; BUSTAMANTE TORO, C.A. 2009. Estudio de la variabilidad de la precipitación y temperatura en la cuenca del río Quindío. Revista de Investigaciones Universidad del Quindío. 19:135-143. DOI: https://doi.org/10.33975/riuq.vol19n1.781
GARCÍA-REINOSO, P.L.; MONSALVE DURANGO, E.A.; LOZANO-SANDOVAL, G. 2011. Análisis espacial y temporal del índice de escasez de agua en la cuenca del río Quindío. Revista de investigaciones Universidad del Quindío. 22(1):70-82.
https://doi.org/10.33975/riuq.vol22n1.660 DOI: https://doi.org/10.33975/riuq.vol22n1.660
GARCÍA REINOSO, P.L.; OBREGÓN NEIRA, N. 2011. Elementos para formular una gestión integrada del recurso hídrico. Caso cuenca río Quindío. Revista Tecnológica (Colombia). 10(2):73-83.
GONZÁLEZ, J.L.; GALEANO MORENO, J.; CAÑÓN BARRIGA, J. 2012. Dispersión urbana y oferta hídrica en el eje cafetero colombiano. Gestión y Ambiente. 15(2):59-74.
GUATTARI, F. 1996. Las Tres Ecologías. Segunda Edición. Pre-textos (España). 79p.
GUDYNAS, E. 2004. Ecología, economía y ética del desarrollo sostenible. Quinta Edición. Coscoroba ediciones. 264p.
HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R.; MENDOZA TORRES, C.P. 2018. Metodología de la investigación las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-Hill (México). 714p.
INGOLD, T. 2000. The perception of the environment. Routledge. 465p.
LEAL, C. 2005. Presentación del dossier sobre historia ambiental latinoamericana. Historia Crítica. 30:5-11. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit30.2005.00
LEFF, E. 2019. Ecología política de la construcción del capital a la territorialización de la vida. Siglo XXI Editores. (México). 483p.
LÓPEZ, C.E.; HERNÁNDEZ, U. 2009. Diálogos entre saberes ciencias e ideologías en torno a lo ambiental. Editorial Publiprint. 213p.
LÓPEZ, C.E.; OSPINA, G. 2008. Ecología Histórica: Interacciones sociedad ambiente a distintas escalas socio temporales. Universidad Tecnológica de Pereira, Universidad del Cauca, Sociedad Colombiana de Arqueología (Colombia). 297p.
MCNEILL, J.R. 2005. Naturaleza y cultura de la historia ambiental. Nómadas. 22:12-25.
MEJÍA NAVARRETE, J. 2011. Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación. 1:47-60.
MILTON, K. 1996. Environmentalism and cultural theory: exploring the role of anthropoloy in environmental discourse. Routledge. 276p.
ÑAUPAS PAITÁN, H.; VALDIVIA DUEÑAS, M.R.; PALACIOS VILELA, J.J.; ROMERO DELGADO, H.E. 2018. Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa y redacción de la tesis. 5ta Edición. Ediciones de la U. (Colombia). 559p.
PALACIO C., G.A. 2006. Breve guía de introducción a la ecología política: orígenes inspiradores, aportes y temas de actualidad. Gestión y Ambiente. 9(3):7-20.
RINCÓN, F. 2016. La caficultura como patrimonio cultural, social y productivo. Paisaje Cultural Cafetero de Colombia: cinco años como patrimonio mundial. Gestiones interinstitucionales en el marco del plan de manejo del Paisaje Cultural Cafetero entre 2011 y diciembre 2015. Ministerio de Cultura. Federación Nacional de Cafeteros. (Colombia). 232p.
SARANGO RODRÍGUEZ, J.A.; SÁNCHEZ GÁLVEZ, S.; LANDÍVAR, J. 2016. Educación ambiental. ¿Por qué la Historia? Revista Universidad y Sociedad. 8(3(E)):184-187.
SAUVÉ, L. 2006. La educación ambiental y la globalización: desafíos curriculares y pedagógicos. Revista Iberoamericana de Educación. 41:83-101. DOI: https://doi.org/10.35362/rie410773
STRAUSS, A.; CORBIN, J. 2002. Bases de la Investigación cualitativa, técnicas y procedimientos para desarrollar teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. 341p.
TRÉLLEZ SOLÍS, E. 2015. Educación Ambiental comunitaria en América Latina. RFA-ALC, PNUMA (Perú). 25p.
VILLARUEL-FUENTES, M.; VILLARUEL-LÓPEZ, M. DE L. 2020. Alternativas éticas desde la educación ambiental. Revista Pedagógica. 22:1-14.
https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5017 DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5017